Kennisclips ontwerpgericht actieonderzoek
Hogeschool Rotterdam, Instituut voor Lerarenopleidingen, LERO
Hieronder staan de eerste versies van deze kennisclips voor het leerjaar 2020-2021. Aanvullend bij:
Van der Werff, A., Kampman, L., & Pont, H. (2020). Basisboek ontwerponderzoek. Ontwerp je onderwijs in de praktijk. Assen: Van Gorcum.
Feedback voor doorontwikkeling is welkom. Graag mailen aan Jeroen S. Rozendaal: jsrozendaal at hr.nl
Wat is ontwerpgericht actieonderzoek? (19'44 min) 00:00 Waarom onderzoek door leraren? 02:41 Onderzoekend vermogen 06:44 Ontwerpgericht actieonderzoek: globaal overzicht 15:22 Samenwerken en feedback geven |
|
|
|
Het verhelderen van praktijkvraagstukken (15'48 min) 00:00 Kenmerken van geschikte vraagstukken 03:07 Hoe kom je aan een vraagstuk? 11:25 Formuleren van beoogde uitkomsten 13:39 De onderzoeksvraag |
|
|
|
Ontwerpen van prototypes (14'10 min) 00:00 Wat is een prototype? 01:58 Wat is evidence informed werken? 02:50 CIMO-logica 08:33 Van interventies naar ontwerpeisen 11:27 Van ontwerpeisen naar prototype |
|
|
|
Design en dataverzameling (23'12 min) 00:00 Onderzoeksdesign 05:20 Uitlijnen gegevensverzameling en mechanismen/uitkomsten 07:37 Ecologische validiteit 09:23 Gebruik van bestaande instrumenten 10:39 Ontwerpen van eigen instrumenten 13:39 Aandachtspunten interviewen (ook focusgroep gesprek) 18:17 Aandachtspunten bij gesloten vraagstellen (enquetes e.d.) 20:23 Observeren 21:19 Onderzoeksgroep |
|
|
|
Analyseren van kwalitatieve gegevens (9'41 min) 00:00 Thematiseren 03:40 Datamatrix 03:59 Verticaal en horizontaal vergelijken 04:38 Kwantificeren 04:54 "Quck & dirty" analyse 05:28 Voorbeeld foutenanalyse 06:05 Rapporteren |
|
|
|
Analyseren van kwantitatieve gegevens (10'29 min) 00:00 Frequenties 02:16 Gemiddelde en standdaardeviatie 05:53 Rapporteren 08:11 De kracht van tabellen |
|
|
|
Uitvoeren en rapporteren van ontwerpgericht actieonderzoek (22'36 min) 00:00 Uitvoeren van onderzoek 03:23 Discussie, conclusie en adviezen 09:09 Verschil onderzoeksproces en rapportage 11:40 Het artikel: wat moet waar? 16:34 Schrijfstijl 18:27 APA-style |
|
|